۷۰۰ میلیون دلار معامله ارز در ۸ روز اخیر-راهبرد معاصر

۷۰۰ میلیون دلار معامله ارز در ۸ روز اخیر

راوشی گفت: افتتاح تالار به صادرکنندگان کمک کرد به طوریکه حدود ۷۰۰ میلیون دلار در هشت روز اخیر معامله صورت گرفته است.
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 01
کد خبر: ۱۷۵۱۵۱

به گزارش راهبرد معاصر، امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت تخصیص ارز در مرکز مبادله با حضور راوشی مدیر کل عملیات و تعهدات بانک مرکزی، بیات کارشناس مسائل بانکی بحث وبررسی شد.

سوال: آخرین خبر ها را از مرکز ارز و مبادله بفرمایید؟

راوشی: اکنون علاوه بر مدیریت مصارف خدماتی کشور در مورد درگاه تامین ارز مورد نیاز حواله های کالا از این درگاه اقدام ها خیلی شفاف تر در حال هدایت است. وقتی که کالا های اساسی.مثل نهاده های دامی و کشاورزی کالا های سبد اصلی خانوار را تشکیل می دهد و مصوب بانک مرکزی بوده است وقتی در این گروه مصوب نرخ قرار دارد این اطمینان را میدهد که کالا ها مدیریت شده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

بعضی پارچه ها برای تولید مواد اولیه و برخی از کارخانه ها ارز ۲۸هزار و۵۰۰ تومانی دریافت می کنند. با توجه به رویکرد وزارت صنعت ممکن است یکی سری از کالاها را به مرور برای مدیریت آن از منظر تامین ارز مدیریت کنند و به تالار دو انتقالش دهند.

وزارت صنعت در سامانه جامع تجارت و دیگر درگاه ها که ارتباط مستقیم دارند به مردم اطلاع می دهند که چه کسانی ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ دریافت می کنند.

سوال: چقدر مبادله صورت گرفته است؟

راوشی: تا به امروز بالغ بر سه میلیارد دلار عرضه ارز داشتیم و بیش از دو میلیارد دلار معامله صورت گرفته است. فرآیند به خوبی پیش رفت و عرضه ها قوی تر و مناسب تر شد. در اینجا وضعیت نوع ارز و نرخ آن کاملا شفاف است. حدود یک و نیم میلیارد معامله در تالار اول رخ داده و حدود ششصد میلیون دلار آن مربوط به تالار دوم بوده است. همه کشور هایی که در لیست وجود دارند در فضای شفاف تر و بهتری همدیگر را پیدا می‌کنند. هم اکنون شاید تا آخرین ساعت بازار معاملات بازار افزایش داشته باشد. در تالار اول درآمد های ارزی دولت و نفت و گاز عرضه می شود. در تالار دوم صادر کنندگان فلزات،خشکبار،پتروشیمی و... حضور دارند. قبل از افتتاح تالار یک کندی دیده می شد اما افتتاح تالار به صادرکنندگان صنایع مختلف کمک کرد. نزدیک به هفتصد میلیون دلار در هشت روز اخیر معامله صورت گرفته است.

سوال: این معاملات چقدر روی بازار غیر رسمی موثر است؟

بیات: میل صادر کنندگان به عرضه ارز بیشتر شده است. ممکن است یک روز تقاضا بیشتر باشد و عرضه کمتر باشد. اگر عرضه ارز افزایش پیدا کند، نرخ معاملات هم افت پیدا می‌کند. مسیر نرخ کاهنده است و مردم هم متوجه این موضوع خواهند شد در آن صورت دیگر به نرخ های غیر طبیعی توجه نخواهند کرد. نظام قیمت نظامی شناور و کنترل شده است. در بازار آزاد ما تلاش می‌کنیم که تامین ارز را از کانال های رسمی انجام دهیم. بازار آزاد در حال کوچک شدن است و به زودی تامین ارز بازار از یک مرکز صورت خواهد گرفت. برای قاچاق ما باید اتحاد داشته باشیم و مسیر آن برای ورود به کشور را مسدود کنیم. مجموعه وزارت صمت و گمرک باید مسیر های ورود قاچاق به کشور را ببندند. بازار آزاد ما یک بخشی از آن خروج ارز و سرمایه است بخشی از آن مردمی هستند که میخواهند قدرت خریدشان را بالا ببرند.

سوال: افزایش اختیارات بانک مرکزی چقدر تاثیر گذار بود؟

راوشی: قطعا در مدیریت ارز و اجرا آثار خود را نشان خواهد داد اما ما باید انتظار مان را از بازار به تدریج جلو ببریم. برگشت ارز حاصل از صادرات باید به کیفیت صورت بگیرد. به طور دقیق باشد اقتصاد برگردد و از طرفی پرت نداشته باشد. وقتی ارز در اختیار مجموعه ای قرار می گیرد و باید رفع تعهد آن به صورت جدی صورت بگیرد. ما باید به وضعیت واقعی خودمان برگردیم و جزییات آن به مرور منتشر خواهد شد. کالاهایی باید وارد شود و چرخه اقتصاد کشور را مدیریت کند. نسبت به سال های قبل خیلی وضعیت بهتر شده است و از خیلی صادرکنندگان عمده ما هشتاد و پنج درصد برگشت ارز داشته ایم. بانک مرکزی در حال تسهیل وضعیت است که این درصد افزایش پیدا کند.

سوال: ما در حواله مشکلی داشتیم؟

راوشی: اکنون مدتی است که تجربه تحریم را داشته ایم و تجربه مدیریت آن را داریم. ما در حوزه تجارت واقعی مسیر های مدیریت انتقال وجوه را داشته ایم و در حال استفاده از آن هستیم. از منظر حواله خوشبختانه مشکلی وجود نداشته است و ما گشایش هم در حوزه حواله در کشور های دیگر هم داشتیم و در فرآیند واردات کشور قابل ملاحظه است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده